אודות המרכז אודות המרכז

  אודות המרכז

 

מרכז מדע ודעת למחוננים ומצטיינים הוקם במכללת כנרת בעמק הירדן בשנת תשנ"ט. (1999-1998).

משרד החינוך מפנה אליו תלמידים ממרחב גיאוגרפי שמזרחו במחולה בצפון הבקעה ועד ישובי דרום רמת הגולן, ומערבו בין עפולה -נצרת עילית ועד הישובים במערב הכנרת.  תלמידינו הם תלמידי ערים וישובים קהילתיים, קיבוצים ומושבים.

מפת היישובים

 

בשנת הלימודים תשע"א לומדים במרכז: כ-200 תלמידים מחוננים, וכ-120 תלמידים מצטיינים מכיתות ד, ו.

 

הלימודים מתקיימים ארבע פעמים בשבוע, בימים א-ד (בכל יום בני שכבת גיל שונה).

 

עיקר תפקידו של המרכז הוא טיפוח חשיבה ויצירתיות, שמתרגמות את יכולת הלמידה המעולה של התלמיד המחונן- מצטיין, לעשייה. 

תפקידו הנוסף של המרכז הוא להטעים את התלמידים במגוון נושאים מרתקים אשר יהוו תשתית רחבה ליצירה וביטוי.

המפגש בין תלמידים בעלי יכולת לימוד גבוהה הוא מפגש מפרה המופנה לעשייה שנובעת מחקירה וחילופי מחשבות. טעמם הטוב של העניין והיצירה, מגבירים את ההנאה האינטלקטואלית, ומפנים את הדגש להישג המתבטא בהנאה מחשיבה מורכבת, משכלול יכולת ההמצאה, ממעשה אומנות וביטוי רגשי. 

אבל המרכז אינו מסתפק בעשייה בתחום האינטלקטואלי. תשומת הלב מופנית להיבטים אישיותיים וחברתיים. אנו משתדלים לטפח את יכולותיהם החברתיות של תלמידינו, ואת יכולתם להידבר עם סביבתם, כך שתרומתם לחברה, תורגש עוד בהיותם אנשים צעירים.

 

 

תכנית הלימודים היא תכנית מתפתחת שנשענת על עקרון המשלב בין סביבה לימודית ובין סביבה חברתית.

סביבה חברתית: בכיתות ד-ו הלימודים בקבוצות שאינן משתנות לאורך כל יום הלימודים. הקבוצה החברתית הקבועה, יוצרת אפשרות הדברות טובה בין הילדים שבאים מישובים שונים ומבתי ספר שונים. חברי  הקבוצה לומדים להכיר זה את זה וליהנות מחברת ילדים חדשה. באופן זה, נוצרים צוותי חשיבה, מתפתחת שיחה מעניינת, ומתאפשרת יצירה חדשה, אחרת.

סביבה לימודית: עולם התוכן של התכנית לקוח משלושה תוחמים: חברה, אומנות ומדע. עולם מגוון זה יוצר הזדמנות לחשיבה בין תחומית, להפריית עולם הרגש, וליצירה הנובעת ממרחב ידע והתנסות רחבים.

תוכנית הלימודים היא תכנית עצמאית ואינה חוזרת על תכנית הלימודים שבבתי הספר, או מקדימה אותם. נושאי הלימוד משמשים כאיור (אילוסטרציה) לתפקידנו החינוכי: שמירה על רמת סקרנות (התנסות בנושאים בלתי מוכרים), מוטיבציה (התמדה, נחישות) רמת יצירתיות (מקוריות).

לימודי המדעים מתנהלים במעבדות: אלקטרוניקה, , כימיה, מחשבים ביוטכנולוגיה. לימודי האומנות בסדנאות: אומנות, מוסיקה, דרמה, אומנות ממוחשבת.

למידה סדנאית מזמנת עבודת צוות, חשיבה ויצירתיות, שהם, כאמור, הנושאים שאנו מטפחים.