אודות המרכזשאלות נפוצות

האם אוכל להחליף קורסים במהלך שנת הלימודים?

תכנית הלימודים במרכז מדע ודעת הנה שנתית. כל קורס מתקיים למשך 30 מפגשים בני שעה (60 דקות) בכתה ד' ובני  שעה וחצי (90 דקות) בכתות ה-ט.

התכנית שמה דגש על תהליכים ארוכי טווח, העמקה, ויצירת תשתית רחבה לידע והתנסות. החלוקה למחציות נותנת לילדים אפשרות לטעום המון נושאים, אבל אנו מכוונים לא רק לטעימה, אלא ליצירת מערך חקירה- יצירה והבנה מעמיקים. מגוון הנושאים המוצעים לתלמידים יבנו, עם השנים,  יכולות ייחודיות להגשים את ההעזה לחשוב אחרת, לפקפק, לבקר,  להציע אפשרויות נוספות- ולפרוץ דרך חדשה.

 

 

מהו אשכול לימודים?

צבר של שלושה שיעורים מתחומי דעת שונים.

 

מדוע הכנו תכנית של אשכולות לימוד?

- כדי שנושאי הלימוד יהיו מגוונים,  

- כדי להתנסות בתחומים לא מוכרים. 

- כדי לפתח מגוון דרכי חשיבה 

- כדי לייצר מסגרת חברתית קבועה.

 

האם אפשר לבחור שיעורים שלא לפי אשכולות?

לא. הבחירה רק באשכול שלם.

 

האם ניתן יהיה לשנות את דעתי?

כן. במשך השבועיים הראשונים לשנת הלימודים, בתנאי שיהיה מקום באשכול חלופי.

 

כמה ילדים ילמדו בכל אשכול?

בכל קבוצה ילמדו עד 17 תלמידים. בכיתות שלנו אין מקום לקבוצות גדולות יותר.

 

האם אוכל להיות בקבוצה אחת יחד עם חבר?

כן. עליך ועל החבר לרשום זאת בהערה בדף בחירת האשכולות.

 

מי אחראי להסעת התלמידים?

תלמידי המרכז מוסעים אליו וממנו ע"י חברות הובלה שעמדו במכרז המועצה/ עירייה אליה אתם שייכים. בכל מקרה של תלונה,בקשה, ותודה יש לפנות למחלקת התחבורה במועצה/ עירייה.

רצוי מאד שההורים ייוודעו היכן ובאיזו שעה על התלמיד לחכות להסעה, מי הנהג ומה מספר הטלפון שלו ושל האחראי עליו. כן יש לוודא היכן יורד התלמיד מן ההסעה.

מניסיוננו, תלונות על איחורים, נסיעה פרועה, עצירות בדרך וכו' מטופלות היטב לאחר שמוגשת תלונה בכתב של ההורים עם העתק למחלקת חינוך ולמנהלת המרכז למחוננים ומצטיינים.

 

"משעמם לי" 

הביטוי "משעמם לי!" מעורר חלחלה בלבה של כל אם, משתק את הטובים שבמורים, ומייצר אצלם תסכול מצד אחד ורצון לפעול באופן מידי כדי להשביע את  הצורך בעניין.

מהו שעמום? על פי מילון השפה העברית: המילה "שיעמום" פירושה תחושת ריקנות ותסכול הנובעת מחוסר מעש וחוסר עניין.

תלמידים מצטיינים רגילים לדווח על תסכול באמצעות המונח "משעמם". בדרך כלל הדבר מתקבל בהבנה, ונוסף אל ההוקרה לה זוכה הילד המצטיין. משעמם לו כי הוא חוזר על דברים מוכרים, כי הוא הבין הרבה לפני ילדים אחרים, כי הוא לומד נושאים שאין לו עניין בהם, כי הוא נאלץ לתרגל מה שאין לו צורך לתרגל, ועוד כהנה וכהנה.

תדהמה אוחזת בהורים לילד מחונן או מצטיין שחוזר מיום לימודים במרכז למחוננים ושוב טוען: "משעמם לי". היתכן?

ובכן, זו תופעה מוכרת, בעיקר אצל תלמידים שמבקשים להתעסק במה שהם אוהבים, מכירים, מצטיינים בו (אז- הם לא ידווחו על שעמום). קחו מהם את אותם הנושאים האהובים והמוכרים וכל אחד מהם יתקשה בהתמודדות הזו וידווח אף על שעמום.  

המפגש עם נושאים לא מוכרים, עם חשיבה אחרת, עם דרישות לעשייה בתחומים שהתלמיד אינו בטוח שיצליח בהם, ההתמודדות עם תלמידים בני גילו שיודעים יותר, חושבים מהר, יוצרים בקלות, מעיזים- יוצר אצל תלמידים אחדים חשש גדול, איבוד ביטחון, וקושי להתמודד. למעשה – אם תרחיקו כל אחד מאזור הנוחות שלו, ותמנעו ממנו את היכולת להשתמש בדפוסי ההתמודדות הרגילים שלו, עם מנגנוני ההגנה שפיתח לעצמו, כלומר – "פרקו לו את הנשק" תגלו, שרבים, ימצאו את עצמם במעין "ריק". ההסתגלות להתמודדות עם החיים , עם ה"אני", ללא אותם המנגנונים מותירה רבים אובדי עצות עד כדי תחושת ריקנות וצמודה לה – תחושת השעמום. 

התלמיד שרגיל להיות ראשון, יחיד ומיוחד, משתמש בביטוי המוכר לו כדי לתאר את תסכולו. תלמיד שלא למד מימיו לתכנת במחשב, יתאר את תסכולו בכך ש"מחשבים זה משעמם". הסקרנות, העניין, התאווה לדעת, נמוגים מול תחושת התסכול בעומדו מול הבלתי מוכר.

המורים במרכז שלנו יוצאים מהנחה שאין דבר כזה "משעמם". "שעמום" הוא תוצר של נסיבות שונות: חוסר יכולת להתמודד עם כישלון,(או מה שנחשב בעיני התלמיד ככישלון) עם חברה שונה, עם נושאים לא מוכרים, עם דרישות שאינן מצייננות,(לא מתגמלות בציון) אלא בהעלאת רמת החשיבה, היצירה, והעשייה. עם תלמידים זריזי מחשבה, עם לימוד לשם עניין לעומת לימוד לשם הישג.

אנו רואים בתלמיד שאינו מעז להתמודד עם נושאים בלתי מוכרים, עם משימות חדשות, ועם מצבים בעייתיים, תלמיד הראוי לטיפוח ועידוד, ועל כן- אם ילדכם טוען " משעמם לי" מהרו ופנו אלינו, ודווחו על כך. יחדיו ננסה למצוא דרכים נאותות לחזקו.

 

כיצד פועלים במרכז למחוננים ומצטיינים כשתלמיד לא חש בטוב?

אנו מבקשים מהילד להתקשר הביתה, לספר מה עובר עליו ומתייעצים עם ההורים  איך לפעול. לפעמים מספיקה כוס תה חמה, לעיתים שיחה נינוחה, לעיתים (באישור ההורים בלבד) גלולת אקמול, ולעיתים אנו מציעים שיבואו לקחת את הילד הביתה.

כש"לא מרגיש טוב" הופך לתופעה חוזרת, אנו ממהרים להתקשר אל ההורים ולברר מה קורה.  במקרה זה אנו מטכסים יחדיו דרכים כדי להקל על הילד, ולעזור לו. ולהיפך, כאשר הורים שומעים בבית שהילד " לא מרגיש טוב" ביום בו עליו ללמוד במכללה, אנו מבקשים למהר ולהתקשר אלינו. יחד נמצא את הדרך להקל על הילד לחזק אותו, ולתת לו הרגשת שייכות, והצלחה.

"לא מרגיש טוב", מצביע , פעמים רבות , על קושי חברתי ותחושת בדידות. קשיים אלו אינם רק תולדה של אופיו של הילד אלא גם בגלל אופיה המיוחד של קבוצת הילדים: בני יישובים ובתי ספר שונים, דתיים וחילוניים, מספר בלתי שווה של בנים ובנות, כל שיעור מתנהל בכתה אחרת עם מורה שונה, וכו'.

אנא אל תמתינו, התקשרו אלינו ונעזור.

 

למה חשובה "השלמת שעורי בית"?

כדי לשמור על עבודתו הסדירה של התלמיד בבית הספר, וכדי למנוע חיכוך מתמיד בקשר להיעדרותו מיום לימודים, על התלמיד להשלים את שיעורי הבית שניתנו ביום בו נעדר מבית הספר, והיה במכללה.

לשם כך יש לקבוע הסדר בין מחנך/מחנכת הכתה ובין התלמיד על האופן בו יימסרו לו השיעורים (מייל מהמורים, חבר לכתה,  הורים, יום למחרת...).

כדי להקל על התלמידים  אנו איננו  נותנים להם שיעורים, וזמנם בידם להשלים את מה שלמדו באותו יום בכתה.

 

מה לעשות כשיש התנגשות בין פעילות בית ספרית ויום הלימודים במרכז למחוננים ומצטיינים?

ככלל: אנו מעודדים את תלמידינו להיות שותפים לכל פעילות המתקיימת בכתתם, בבית ספרם. טיול, הצגה, טקס וכו'. יש חשיבות רבה לשייכותו המתמדת של התלמיד לחברת תלמידי בית ספרו.

אולם, ראוי שהורי התלמיד המחונן והמצטיין יידעו את מחנך/ מחנכת הכיתה על  לימודיו במרכז למחוננים ומצטיינים, יום הלימודים, שעות הלימוד וחשיבות הסדירות שבלימוד חד שבועי. כן חשוב ליידע את הנהלת בית הספר ולבקש עד כמה שאפשר להימנע מקיום פעילות ייחודית ביום הלימודים במרכז  למחוננים ומצטיינים. 

מאחר שהלימודים במרכז המחוננים והמצטיינים אינם "חוג" או "פעילות מתנ"סית", תלמיד שירבה להיעדר, ימצא את עצמו מנותק, עוקב  בקושי אחרי הנלמד, וחש ריחוק וכשלון. יכולתנו לטפח את יכולותיו של תלמיד המרכז, מותנות בעבודה עקבית, רצופה, מתמדת.

 

 

מבחן חוזר לאיתור מחוננים

 

הורים המעוניינים לבחון את ילדם שנית,

להלן ההוראות להגשת בקשה ישר באינטרנט: (הוראות נפרדות לילדים רגילים, וילדים עם צרכים מיוחדים)

לילדים דו-לשוניים, עולים חדשים, חוזרים לאחר תקופה ערוכה בחו"ל וכו' – ממלאים טופס רגיל, ובהערות מספרים את הסיפור....

 

לילד רגיל:

שלום רב,

 

על מנת לבקש מבחן לקבלה לתוכניות למחוננים לילדך:

 

להיכנס לאתר של האגף למחוננים ומצטיינים –

www.education.gov.il/gifted

 

ללחוץ על קישור:

"מבחנים למי שלא נבחנו במבחן הקבלה, ומבחנים חוזרים"

 

קרוא את הכתוב וללחוץ על הקישור

"לרפרנט המחוזי"

 

קרוא את הכתוב ולגלגל עד להטבלה,

ללחוץ על הקישור

"מחוז הצפון"

 

זה יוביל לטופס,

למלא את הטופס

ללחוץ על כפתור

"שליחה"

 

 

לילד עם צרכים מיוחדים:

שלום רב,

 

על מנת לבקש מבחן לקבלה לתוכניות למחוננים לילדך:

 

להיכנס לאתר של האגף למחוננים ומצטיינים –

www.education.gov.il/gifted

 

ללחוץ על קישור:

"מבחנים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים"

 

להוריד ולמלא את הטפסים:

"אישור העברת מידע"

"חוות דעת המורה / יועצת בית הספר"

 

לצרף את

האבחון המלא

 

ולשלוח את הכל ל:

סימה גולדפרב-ריבלין

רפרנטית מחוננים

מחוז הצפון, משרד החינוך

ת.ד.530,  נצרת עילית

17105

 

 

 

ביקורי חברים במרכז למחוננים

 

 המרכז למחוננים מעודד ושמח כשחברים של תלמידינו מבקרים בו.

כדי שהביקורים יהיו נעימים למארחים, למורים ולכל תלמידי הקבוצה לא נוכל לקבל בשום אופן יותר משני חברים ביום. מספר גדול של מבקרים מפריע למהלך התקין של הלימודים, יוצר צפיפות בלתי נסבלת בחדרים הקטנים, ולחץ על ההסעות.

 

לכן, כל תלמיד שרוצה להביא חבר חייב להודיע במזכירות המרכז למחוננים שבוע מראש על הביקור. אנו נערוך רשימה של מבקרים ונאפשר לכל תלמיד להביא חבר אחד או שניים במשך השנה.

כדי למנוע אכזבות וצער על המארח לתאם יום לפני יום הלימודים עם חברת ההסעות ולקבל אישור מפורש שניתן לצרף להסעה חבר.  כן יש להודיע על היעדרות בבית הספר בו לומד התלמיד, ולקבל אישור מהמחנכת ליציאה.

 

הטלפון לתיאומים: 6653703